کلینیک مشاوره شرق تهران02177249607

وبلاگی با هدف اطلاع رسانی درباره راهنمایی و مشاوره تلفنی، دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور - شرکت نفت)

کلینیک مشاوره شرق تهران02177249607

وبلاگی با هدف اطلاع رسانی درباره راهنمایی و مشاوره تلفنی، دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور - شرکت نفت)

حباب مسکن، ارز، سکه

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


شخصیت هایی که حباب می سازند!


این روزها از واژه ی حباب زیاد استفاده می شود و به خصوص حباب اقتصادی؛ حباب به این معناست  که قیمت کالا یا خدمات آنقدر افزایش می یابد تا از دسترس گروه هایی که به آن احتیاج دارند، خارج شود.

در حباب اقتصادی داد و ستد،  با حجم و نرخ بسیار بیشتر از ارزش واقعی موردِ معامله، انجام می شود.

مردم معمولاً پس از افت ناگهانی قیمت و به اصطلاح ترکیدن حباب متوجه وجود حباب می‌شوند ویژگی حباب، موقّتی بودن آن است. از طرفی حباب گاهی به صورت دید غیرواقع‌بینانه و غیرممکن در مورد آینده نیز بیان می‌شود.

حباب اقتصادی، در مقطعی روی بخش سپرده هایی با سود بالا متمرکز بود، که  

 پس از ایجاد حباب، سپرده گذاران از آن بخش هم خارج شدند همچنین مسکن را در بر گرفت و ارز و سکه هم دچارش شد و البته با این دیدگاه هم می توان نگریست که حباب به دلیل ایجاد نقدینگی در جهت نامناسب، اکثراً به کمک دولتها یا بانک مرکزی، ایجاد می‌شود که باعث انبساط موقت در بخشی از اقتصاد خواهد شد؛ 

اما همیشه این انبساط باقی نمی ماند و دیر یا زود، انقباض آن شروع می شود که موجب ترکیدن حباب خواهد شد اما زمان آن معلوم نیست. معمولاً ترکیدن حباب همراه با انتقال شدید ثروت از بخشی از جامعه به بخشی دیگر است، همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم.

روی هم رفته، آگاهی از حباب پیش از ترکیدن کار ساده و قابل پیش بینی نیست چه بسا در برخی رویکردهای اقتصادی تلاش برای جلوگیری از حباب، موجب بحران اقتصادی می شود! با این حال عده معدودی هستند که پیش از ترکیدن حباب می توانند ثروت خود را مدیریت کنند و از دست ندهند.

اگر چه هنوز در اقتصاد ما ظرفیت حباب بازی وجود دارد، اما در بخش روانشناسیِ کلینیکی دیر یا زود با کسانی مواجه خواهیم شد که از قبال این حباب بازی، متضرر شده اند.

حال بخش روانشناسی ماجرا !

یک دید کلی وجود دارد و آن اینکه مردم عادی که معمولا در چنین مواقعی هیجانی خرید می کنند موجب تاثیر گذاری روی حباب می شوند و در واقع سرمایه خود را صرف خرید حباب می کنند که خطر ترکیدن حباب و بازگشت ارزش آن کالا به حدود ارزش واقعی خود را دارد.

دید اختصاصی، به شخصیت افراد بر می گردد.

در شخصیت شناسی، ویژگی هایی داریم که موجب اثر گذاری بر حباب اقتصادی می شوند. ویژگی های مثل ریسک پذیری بی مهابا، تکانشی رفتار کردن، هیجان خواهی زیاد و طبیعتا ثبات هیجانی پایین

این افراد به غیر از اینکه ممکن است به خود آسیب بزنند، در تشکیل خانواده و ازدواج هم می توانند تاثیر منفی بگذارند. در واقع این افراد، رویاهای خود را نقشه های اقتصادی تلقی می کنند و چنان جذاب و فریبنده از آن یا از اقتصاد سخن می گویند که افراد ساده لوح را شکار کرده و ازدواج خود  را انجام می دهند اما دیر یا زود، دستشان رو می شود و کل شخصیت شان در ذهن همسر مثل حبابی می ترکد.

این اشخاص معمولا به دلیل اشتباه های مکرر، همیشه مورد نقد خانواده و همسر و دوستان هستند و برای سرکوب انتقادها طوری بازی روانی می کنند که همسران چنین شخصیت هایی سکوت را به باز کردن بخث ترجیح بدهند.

مدتی تزِ تو از من حمایت نمی کنی.... اگه این قدر سرکوب نمی کردی موفق بودم را بازی می کنند. اما همیشه از آن جواب دریافت نمی کنند.

واقعیت این هست که در مرحله آشنایی، می بایست به تمام آینده اقتصادی که برای شما ترسیم می کند دقت کنید، آن را با مشاور در میان بگذارید و بدانید که هر چه سن افراد پایین تر باشد احتمال ریسک های پرخطرِ اقتصادی بالاتر می رود.

پذیرش کلینیک: 02177249607

نشانی ما: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم ساختمان پزشکان نگین- طبقه 5 واحد 20


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد